tisdag 26 juni 2007

Midsommarhelgen

Den här midsommarhelgen har varit en händelserik en... För det första har det ju varit så fantastiskt fint väder. Det är inte många gånger man har legat på en strand och solat på midsommar, tror aldrig att det har hänt nånsin.

Midsommaraftonen spenderades först i Skeppsvik på herrgården där det var dans kring stången. Tyvärr så missade vi det eftersom vi fått fel tid, attans! Istället så åt vi glass och fikade kakor och lyssnade till husbandet som spelade hela två (!) låtar.

Midsommarfirande



Sen in till stan igen och piffa inför kvällen då det var fest hos Karlssons i Spöland. Innan dess hann vi få i oss lite champagne och jordgubbar på Sussies altan.



Champagne och jordgubbar midsommarafton till ära

Till middagen var det knytis som gällde och det gick knappast någon nöd på oss. Det var sill och potatis, pajer, grillat, bröd och såser och massa annat gott. Efterrätten åt vi inte förrän klockan tolv på kvällen. Lite godis och snacks lyckades vi också få i oss. Tack till Sofia och Micke för trevlig midsommar!

På midsommardagen drog vi (när jag skriver vi så syftar jag här på mig och Sussie, vi hänger typ jämt!) iväg till den närmsta stranden vi kunde komma på, Stöcksjö. Brukar bara åka dit i nödfall eftersom den vanligtvis är invaderad av miljoner barnfamiljer. Men den här dagen var det lugnt, riktigt lugnt. Efter några timmar i solen intogs sen middagen med rester från gårdagen på min soliga balkong och så en kort promenad till stan för att få se lite folk. Hade tänkt sätta oss på en uteservering men vi var mer sugen på godis så vi bestämde oss för att åka och handla sånt istället. På vägen hem mötte vi en jobbarkompis till mig som skulle ner på stan för att träffa en polare och sätta sig på en uteservering och som tyckte vi skulle hänga med, så det gjorde vi. Inte så svårövertalade tjejer! Hamnade på Sjöbris och vips så satt vi där med varsitt glas vin. Så det kan bli... Efter vinet kom vi på att vi ville spela kubb så vi drog till parken där det blev killarna mot tjejerna. Vann två, förlorade två. Kvällen avslutades på Max med varsitt skrovmål. En mycket trevlig kväll!

I söndags hälsade jag på hos mormor och morfar. Bara halva släkten var där den här gången så det var relativt lugnt och skönt. Morfar drog som vanligt sina roliga historier och osannolika berättelser, bland annat om Mordet i brevlådan och Dödshoppet från trottoarkanten. Den som känner min morfar förstår att det faktiskt är roligt :) Mormor hade ju självklart gjort plättar och crepes med svampstuvning till mig och min kusin Karolina.

Världens bästa mormor

Världens bästa morfar relaxar

Det var min helg det, bland annat... ;)

Inga kommentarer: