lördag 19 januari 2008

Barnvakt åt Irma

Ikväll är Sofia och Micke ute på galej och jag sitter barnvakt till Irma. Ett viktigt uppdrag och inget jag varit med om tidigare. Det jag var mest nervös över var själva läggningsproceduren. Irma är van vid fasta rutiner och jag fick instruktioner av Sofia, som jag enkelt följde till punkt och pricka. Blöjbyte, pyjamas, välling och sängdags. Vid läggningen lurade Irma mig lite grann. Hade suttit vid sängen och vyssjat i ca fem minuter och hon var alldeles tyst så jag tänkte att nu sover hon. Jag hann bara gå ut ur sovrummet och sätta mig i soffan då jag hörde världens gallskrik. Det räckte inte att ge henne tutten igen och fortsätta vyssja, så jag fick ta upp henne. Då blev hon genast glad men strax började hon skratta och gråta om vartannat. Hon kanske var lite förvirrad stackarn. När hon lugnat ner sig provade vi igen och då gick det bättre. Hon somnade efter ca en kvart. Men vilken pärs ändå! Jag visste ju inte hur länge hon hade tänkt gråta så lite stressad blev jag allt. Nyss hörde jag lite gråt men när jag väl var framme vid dörren var hon tyst igen, säkert bara en dröm hon hade. Precis som Sofia förvarnat mig att det kunde vara. Jag kommer dock inte kunna slappna av förrän hennes mamma och pappa är hemma nån gång i natt.


Inga kommentarer: