måndag 21 maj 2007

Vilse i skogen!

Igår tog jag och Sussie en tur ut till Tavelsjö för att vandra på en bit av Tavelsjöleden. Det var soligt och fint och vi pladdrade på som vi kan göra. Vid grillstugan någon kilometer efter starten vek tydligen leden av upp mot höger medans vi fortsatte gå längs stigen som gick rakt fram. När sen stigen helt plötsligt tog slut så gick vi inte tillbaka utan vi (jag) tänkte att leden hittar vi ju igen om vi går upp här.... Så gick det till när vi gick vilse i skogen.

Tror att vi ska gå åt det hållet...

Hade med mig karta och kompass så någon stor fara var det ju inte och dessutom hade jag lite telefonkontakt med min far som känner den här skogen (och alla andra skogar i hela Västerbotten) utan och innan. Efter ett tag hamnade vi uppe på ett berg och där gav vi upp, vi satte oss och fikade och bestämde oss för att gå tillbaka samma väg som vi kom. Efter en stunds vandring är vi helt plötsligt tillbaka på leden. Vi bestämmer oss ändå för att fortsätta hemåt.

Äntligen tillbaka på leden

Mitt självförtroende gällande lokalsinne och orienteringsförmåga fick sig en törn igår. Jag har aldrig tidigare varit vilse och med karta och kompass trodde jag faktiskt att det var omöjligt. Tydligen inte!

1 kommentar:

Pär sa...

Tur att ni inte blev uppätna av en björn!